Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Nidzicy

Regulamin DPI

REGULAMIN DZIAŁU POMOCY INSTYTUCJONALNEJ

MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W NIDZICY

 
Rozdział I

Postanowienia ogólne

§1

Regulamin Działu Pomocy Instytucjonalnej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nidzicy jest określa zakres zadań komórek wchodzących w skład Działu Pomocy Instytucjonalnej.

 
§2
1. Ilekroć w regulaminie mówi się o:

1) MOPS – należy przez to rozumieć Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Nidzicy,

2) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,

3) Dziale – należy przez to rozumieć Dział Pomocy Instytucjonalnej Miejskiego Ośrodka, Pomocy Społecznej,

4) Kierowniku- należy przez to rozumieć Kierownika Działu Pomocy Instytucjonalnej.
 
Rozdział II

Organizacja wewnętrzna

§3
 

W skład Działu Pomocy Instytucjonalnej wchodzą:

1) Świetlice Socjoterapeutyczne i Świetlice Środowiskowe,

2) Dzienny Dom Pomocy Społecznej,
3) Przytulisko dla osób bezdomnych,

4) Stanowisko pracy ds. profilaktyki przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii,

5) Punkt Interwencji Kryzysowej.
 
Rozdział III

Zakres działania Działu Pomocy Instytucjonalnej

 
§4

1. Działem Pomocy Instytucjonalnej kieruje kierownik działu i podlega bezpośrednio z-cy dyrektora.
2. Kierownik działu jest odpowiedzialny za prawidłową organizację pracy oraz spełnianie standardów określonych w odrębnych przepisach dotyczących placówek opiekuńczo -wychowawczych. 
 3. Kierownik działu współpracuje ze stanowiskiem pracy ds. profilaktyki przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii.
 4. Stanowisko pracy ds. profilaktyki przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii realizuje swoje zadania po uzyskaniu pozytywnej opinii Kierownika działu pomocy instytucjonalnej.

Rozdział IV
Zadania Działu Pomocy Instytucjonalnej
§ 5

1. Do zadań Działu Pomocy Instytucjonalnej należy:
1) organizowanie dziennego pobytu osobom samotnym, niepełnosprawnym, emerytom, rencistom, mającym złe warunki mieszkaniowe lub złe stosunki rodzinne,
2) organizowanie różnorodnych form terapii zajęciowej ( warsztaty muzyczne, kulinarne, teatralne, zajęcia plastyczne itp.,
3) organizowanie zajęć kulturalno-rozrywkowych, rekreacyjnych, spotkań towarzyskich, wycieczek, imprez okolicznościowych,
4) umożliwienie korzystania z urządzeń i pomieszczeń służących do utrzymania higieny osobistej,

5) zapewnienie wyżywienia osobom korzystającym ze wsparcia Dziennego Domu Pomocy Społecznej, oraz dzieciom ze szkół wiejskich,
6) nadzorowanie pracą w przytulisku,
7) pomoc osobom bezdomnym w odzyskiwaniu i wzmacnianiu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz stworzenie warunków sprzyjających temu celowi,
8) zapobieganie marginalizacji osób, rodzin i grup społecznych, a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom występującym w środowisku lokalnym,
9) wspieranie rodzin w sprawowaniu ich podstawowych funkcji,
10) zapewnienie pomocy rodzinie oraz dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonych demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniami,
11) prowadzenie działań informacyjnych, profilaktyczno-edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i rodzin oraz tworzenie polityki środowiskowej w zakresie zapobiegania wykluczeniu społecznemu ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki,
12) organizowanie i prowadzenie specjalistycznego poradnictwa, terapii rodzinnej, interwencji, szeroko rozumianej pracy socjalnej wobec osób i rodzin mających trudności w wypełnianiu swoich ról społecznych,
13) podejmowanie działań na rzecz integracji środowisk lokalnych,
14) pozyskiwanie do pracy wolontariuszy,
15) prowadzenie działalności edukacyjnej i konsultacyjnej dla pracowników,
16) współpraca z instytucjami, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi
 i prawnymi w celu wypracowania wspólnych metod i form pracy w pomocy społecznej.

2.  Do zadań stanowiska pracy -ds. profilaktyki, przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii należy:

1) przygotowywanie projektu gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz preliminarza wydatków związanych z realizacją tego programu zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych,
2) realizacja i koordynacja działań związanych z realizacja gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
3) przygotowywanie projektów uchwał wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
4) współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Poradnią leczenia Uzależnień, oraz innymi jednostkami zajmującymi się profesjonalnie rozwiązywaniem problemów alkoholowych,
5) wykonywanie zadań gminy wynikających z ustawy o zapobieganiu narkomanii,
6) wykonywanie innych zadań na polecenie Dyrektora MOPS.

Kalendarium

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Biuletyn Informacji Publicznej

 Złóż wniosek drogą elektroniczną

empatia logo

Lista wniosków obsługiwanych w module eWnioski.

Informacja dla uchodźców

Kręgi wsparcia