Wynagrodzenie należne opiekunowi prawnemu z tytułu sprawowania opieki jest świadczeniem pieniężnym z pomocy społecznej.
Powyższy przepis reguluje art. 36 pkt 1 lit. h oraz art. 53a ustawy o pomocy społecznej.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej wypłacenie wynagrodzenia za sprawowanie opieki należy do zadań zleconych z administracji rządowej realizowanych przez gminę. Na podstawie art. 18 ust. 2 w/w ustawy środki na realizacje tego zadania zapewnia budżet państwa. Oznacza to , że wypłata wynagrodzenia za sprawowanie opieki następuje dopiero po otrzymaniu na ten cel środków od Wojewody.
Wynagrodzenie wypłaca się w wysokości ustalonej przez sąd. Wynagrodzenie to obliczone w stosunku miesięcznym nie może przekraczać 1/10 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, bez wypłat nagród z zysku, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za okres poprzedzający dzień przyznania wynagrodzenia.
Udzielenie świadczeń w postaci wynagrodzenia za sprawowanie opieki nie wymaga przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego oraz wydania decyzji administracyjnej.
Wynagrodzenie należne opiekunowi prawnemu z tytułu sprawowania opieki nie jest przyznawane z urzędu, lecz na żądanie zgłoszone prze opiekuna (wniosek złożony do MOPS).
Z uwagi na fakt, iż wynagrodzenie opiekuna prawnego zakwalifikowane zostało jako świadczenie z pomocy społecznej (art.36 pkt 1 lit. h ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej), opiekun prawny pobierający wynagrodzenie ma obowiązek na podstawie przepisów tej ustawy, informowania ośrodka pomocy społecznej o zmianie swojej sytuacji, w szczególności o zaprzestaniu pełnienia funkcji opiekuna prawnego i/lub o uchyleniu postanowienia o przyznaniu wynagrodzenia za sprawowanie opieki. W powyższych przypadkach wynagrodzenie za sprawowanie opieki nie będzie przysługiwało, a należności z tytułu wydatków na świadczenia z pomocy społecznej, z tytułu opłat określonych przepisami ustawy oraz z tytułu nienależnie pobranych świadczeń podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Wymagana dokumentacja do realizacji świadczenia:
1. Wniosek o wypłatę wynagrodzenia za sprawowania opieki.
2. Odpis prawomocnego postanowienia Sądu o przyznaniu wynagrodzenia dla opiekuna prawnego osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej.
3. Odpis prawomocnego postanowienia Sądu/ zaświadczenie potwierdzające ustanowienie prawne dla opiekuna prawnego osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej.
4. Dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający tożsamość opiekuna prawnego osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej.