Zapewnienie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej lub cyfrowej
Zgodnie z art. 30 ust. 1. ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, osoba ze szczególnymi potrzebami (dalej zwana wnioskodawcą) lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym dalej „wnioskiem o zapewnienie dostępności”.
Wniosek o zapewnienie dostępności kierowany jest do podmiotu publicznego, z którego działalnością związane jest żądanie zapewnienia dostępności zawarte we wniosku.
Każdy może zgłosić utrudnienie architektoniczne lub informacyjno-komunikacyjne. Natomiast tylko osoba ze szczególnymi potrzebami albo jej przedstawiciel ustawowy może wnioskować o to, byśmy zapewnili jej alternatywny dostęp do naszej placówki lub do informacji.
Wniosek musi zawierać następujące elementy:
-
dane kontaktowe wnioskodawcy;
-
wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
-
wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
-
wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Podmiot do którego kierowany jest wniosek o zapewnienie dostępności ma 14 dni na zapewnienie dostępności w zakresie zawartym we wniosku. W szczególnych przypadkach, po uprzednim skontaktowaniu się z wnioskodawcą i podaniu przyczyny opóźnienia, podmiot może wyznaczyć inny termin na zapewnienie dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U.2024 poz. 1411).
Zgodnie z art. 18 stawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej, w tym elementów, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz elementów niedostępnych cyfrowo na podstawie art. 8 ust. 1, albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, o którym mowa w art. 7.
Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej może zgłosić każdy.
Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej musi zawierać:
-
dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem (dalej zwanej wnioskodawcą);
-
wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego, które mają być dostępne cyfrowo;
-
wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
-
wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
Podmiot do którego kierowany jest wniosek o zapewnienie dostępności ma 7 dni na zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej lub elementu strony internetowej. W szczególnych przypadkach, po uprzednim skontaktowaniu się z wnioskodawcą i podaniu przyczyny opóźnienia, podmiot może wyznaczyć inny termin na zapewnienie dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. 2023 poz. 1440 z późn.zm.).
Wnioski można składać w następujący sposób:
- osobiście w w sekretariacie w Miejskim Ośrodek Pomocy Społecznej w Nidzicy
- drogą pocztową na adres: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Nidzicy,ul Kolejowa 5, 13-100 Nidzica,
- drogą elektroniczną na adres:mops@nidzica.pl lub poprzez e doręczenia: AE:PL-94621-31586-ETWJB-25 Skrzynka ePUAP: /mopsnidzica/SkrytkaESP